Svátek má: Lenka

Regiony

Velikost textu:

Hasiči spustili systém lokačních sms – formát AML

Hasiči spustili systém lokačních sms – formát AML

V loňském roce odbavili operátoři na tísňové lince 112 a 150 přibližně 2.300.000 volání, na tísňové lince 155 přibližně 1.900.000 volání a na lince 158 asi 1.600.000 tísňových volání.

Ilustrační foto
13. února 2020 - 07:30

Na druhém konci telefonní linky je zpravidla člověk, který potřebuje pomoc, ať už hasičů, policie, záchranné služby nebo všech složek IZS. Takový člověk je buď sám v tísni, nebo je svědkem mimořádné události. Každopádně ať tak či tak, je vždy ve stresu. Přestože operátoři na tísňových linkách jsou na tyto situace dobře proškoleni a umí s takovým člověkem komunikovat, shodují se na tom, že klíčovou informací pro ně je, kde se daná událost stala, tedy, co nejpřesnější místo události. A to je přesně to, co mnozí lidé, kteří se v takové stresové situaci ocitnou, neumí či nemohou sdělit. Přitom přesná poloha je pro co nejrychlejší dojezd složek IZS na místo zcela klíčová.

Operátorovi se sice na monitoru zobrazí přibližná poloha volajícího, ta ale nemusí být úplně přesná a tak záleží na celé řadě okolností, například na pokrytí vysílači mobilní sítě. Pomocí mobilní sítě se dá přesnost místa volajícího ve městě lokalizovat zhruba s odchylkou 400 m, ve volném terénu – například v horách – to však může být i několik kilometrů. Přitom každých 100 m nepřesnosti znamená pro dojezd záchranných složek minuty navíc, které mohou, zejména pokud je volající v ohrožení života, být pro poskytnutí účinné pomoci rozhodující.

Proto se záchranné složky v Evropě i ve světě neustále snaží pracovat na zpřesnění lokalizace tísňových volání. Výsledkem jejich úsilí je například zavedení eCall, automatického tísňového volání z vozidla, jehož příjem tísňovými linkami byl v září 2017 spuštěn také v České republice. Dalším krokem je využívání lokalizačních SMS formátu Advanced Mobile Location (AML), jako nové funkcionality jednotného evropského čísla tísňového volání - tísňové linky 112, která bude využita také pro národní tísňová čísla.

Služba byla v České republice spuštěna 11. února 2020, pro zařízení s operačním systémem Android, a bude nabíhat postupně několik týdnů. Pilotní provoz bude probíhat nejdřív na území hl. m. Prahy a postupně se rozšíří do celé České republiky.

V praxi to bude vypadat tak, že pokud vytočíte jedno z tísňových čísel (112, 150, 155, 158), vyšle váš chytrý telefon operátorovi nejpozději do 25 sekund automaticky zprávu s vaší přesnou polohou. Tato vaše poloha se operátorovi automaticky zobrazí na monitoru v mapě.

Tato doplňková služba se spustí ve všech „chytrých telefonech“  s operačním systémem Android automaticky. Není tedy potřeba instalovat jakoukoli aplikaci, povolovat polohové služby nebo přenastavovat telefon. Služba je bezplatná.



K určení přesné polohy bude mobilní telefon využívat pokrytí satelity, mobilními sítěmi nebo wi-fi sítěmi. Na základě těchto dat pak bude schopen určit polohu s přesností přibližně na desítky metrů.

Podmínky pro fungování:
  • telefon musí být tzv. „chytrý telefon“, vybavený lokalizačním zařízením,
  • používání systému Android, do budoucna také iOS,
  • volající musí být na signálu svého operátora,
  • česká SIM karta,
  • k odeslání dojde pouze vytočením tísňových linek (112, 150, 155, 158).

V současné době využívá AML již 21 zemí světa, včetně ČR, mezi nimi například Velká Británie, Spojené státy, Norsko, Švédsko, Finsko, Rakousko, Belgie nebo Dánsko. Informovala  pplk. Mgr. Nicole Studená, tisková mluvčí MV-generálního ředitelství HZS ČR.

Jihoceskenovinky.cz informovala Vendula Matějů, tisková mluvčí Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje.

(jv,jihoceskenovinky.cz foto:arch.hzs)