Svátek má: Blanka

Regiony

Velikost textu:

Temelín má za sebou největší transport za posledních dvacet let

Temelín má za sebou největší transport za posledních dvacet let

Modernizovat zařízení a přitom o jednotky MWe zvýšit výkon druhého bloku elektrárny Temelín má v plánu společnost ČEZ.

Separátor
11. května 2020 - 07:30

Pomoci by měly tzv. separátory vlhkosti v nejaderné části elektrárny. První z nich dnes energetici do Temelína přivezli z Bratislavy. Přeprava více než stotřicetitunového nákladu trvala pět dní. Druhý separátor má do Temelína dorazit v pondělí 18. května. Důležitá výměna proběhne během odstávky, která na druhém bloku začne 12. června.

Je dlouhý lehce přes třicet metrů, na výšku má 4,4 metry a kompletně váží 195,6 tun. Takové jsou parametry jednoho ze dvou separátorů. Úkolem zařízení v nejaderné části elektrárny je zlepšit parametry páry na vstupu do nízkotlakých dílů turbíny. Konkrétně páru přihřívá a zbavuje vlhkosti. Vedení společnosti ČEZ si od jeho použití slibuje zvýšení výkonu.

„Řádově půjde o jednotky MWe. Je to další z příkladů modernizace a zlepšení účinnosti v nejaderné části elektrárny, navíc s přínosem pro životní prostředí. Použití nových separátorů bude znamenat roční úsporu jednotek tisíc tun CO2,“ uvedl Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika.

Vlastní výměna dvou velkých stříbrných válců začne během odstávky 12. června. Půjde o technicky náročnou akci. Na začátku budou muset energetici vyndat stávající separátory. „Bude to logisticky velmi náročné. Půjde o velmi těžké a rozměrné části, proto velmi pečlivě připravujeme nejen vlastní transport nového zařízení na strojovnu, ale i vyjmutí a odvoz původních separátorů. Vše přitom provedeme ve standardní délce odstávky,“ uvedl Jan Kruml, ředitel temelínské elektrárny.

Doprava prvního ze dvou separátorů proběhla podle plánu bez větších komplikací. Dopravce zařízení na elektrárnu přivezl v sobotu ráno. Podle energetiků šlo o největší přepravu společnosti ČEZ na jaderné elektrárny od spuštění Temelína.

„Přeprava trvala pět dní. K přepravě jsme použili dva tahače o výkonu 750 koní, které jsme umístili na oba konce více než třicetimetrové nákladní soupravy. Jezdili jsme jen v noci a podle úřady i policií dopředu odsouhlasené trasy a harmonogramu,“ uvedl Jiří Dědič, vedoucí projektu ze společnosti Rádl, která transport zajišťuje.

V sobotu v 2:30 hodin ráno přijel separátor na Temelín. Separátor teď bude umístěn v areálu elektrárny a připraven pro instalaci během letní odstávky druhého bloku. Přepravu druhého separátoru plánují energetici od 12. do 18. května.

V Temelíně zavezli palivo do reaktoru

Separátor – přihřívač – zařízení v nejaderné časti elektrárny. Výrobcem je německá společnost Balcke-Dürr, GmbH. Výrobní závod opustil separátor 23. března a převážně po Dunaji byl 14. dubna dopraven do přístavu v Bratislavě. Separátor je dlouhý 32,8 metru, vysoký 4,4 metry, kompletně váží 195,6 tun. Uvnitř každého ze dvou separátorů je 1 512 teplosměnných trubiček o objemu 13,5 m3. Objem vlastního separátoru je 232,4 m3. Jeho úkolem je zlepšit parametry páry, která proudí na nízkotlaké díly turbíny. Konkrétně páru zbavuje vlhkosti a přihřívá ji.

Jihoceskenovinky.cz informoval Ing. Marek Sviták, tiskový mluvčí JE Temelín Skupiny ČEZ.

(jv,jihoceskenovinky.cz foto:ete,m.sviták)