Svátek má: Miloslav

Zprávy

Velikost textu:

CNN potichu smazala článek o „spojení“ Trumpova týmu s ruským fondem

CNN potichu smazala článek o „spojení“ Trumpova týmu s ruským fondem

Ve fanatické honičce za důkazy o údajném „spiknutím“ Trumpvých lidí s Ruskem se dostávají do trapných problémů i média jako CNN. Zvláště, když se takový materiál ukáže jako typicky „fake news“.

Ilustrační foto
24.červen 2017 - 11:05

Televize CNN odstranila z webu článek o historii vyšetřování Senátu ohledně údajných vazeb jednoho z představitelů přechodného týmu Donalda Trumpa s „málo známým“ Ruským investičním fondem (RFPI). Ovšem až poté, co dostala reakci dotčeného fondu, který vyvracel jejich tvrzení. Dle metody „nehodící se škrtněte“, bez toho, že by přiznali vinu.

Zmizení článku a tweetů s odkazy na něj, zaujalo pozornost novinářů Buzzfeed. Novináři portálu se obrátil na CNN ohledně komentáře. O hodinu později byla na webových stránkách CNNN poznámka redaktora s odkazem na žádost Buzzfeed. Ale na otázky ohledně důvodů, proč byl ten příběh odstraněn, neodpověděl.

„Tento příběh nesplňuje publikační standardy CNN, takže jsme ho odstranili. Odkazy na to už nefungují. CNN se omlouvá panu Scaramuzzovi,“ uvedl v poznámce.

Anthony Scaramuzzo je jeden ze zástupců přechodného Trumpova týmu. Vymazaný článek CNN s odkazem na jeden nejmenovaný zdroj v Kongresu, napsal, že Výbor pro zpravodajskou činnost v Senátu zkoumá komunikaci Scaramuzza  s RFPI. Zejména šla řeč o setkání s vedoucím fondu Kirillem Dmitrijevem „pouhé čtyři dny před inaugurací“ Trumpa, na němž se údajně mohlo diskutovat o zrušení sankcí proti Rusku.

Zástupce RFPI při komentování tohoto materiálu upozornil na řadu „faktických chyb“, které byly podle něj novinářům sděleny. Zejména text CNN  uvádí, že na činnost fondu dohlíží Vnešekonombank. Ve skutečnosti, ruský Přímý investiční fondř se stal v roce 2016 nezávislým suverénním fond, jehož činnost není spojena s bankou.

Zacharová znechuceně: CNN opět lhala!

Reportér Buzzfeed, který si všiml faux pas CNN, uvedl, že odstranění materiálů z webu bez jakéhokoliv vysvětlení, je závažným porušením novinářské etiky.

Toto chování je pozoruhodné u stanice, která si osobuje permanentně kádrovat ostatní média kvůli údajným "fake news" a tendenční zpravodajství. Paradoxem jen, že právě to druhé CNN vysloveně zosobňuje.

CNN už dříve odstranila texty z obsahu stránek pro „nesplnění publikačních standardů“. V únoru 2014 kanál zveřejnil hodnocení „ošklivých“ památníků na světě, do něho byl zařazen památník „Odvaha“ obráncům pevnosti Brest v Bělorusku.

Při hodnocení autor ironicky popsal bojovníka, který symbolizuje odvahu sovětského lidu ve Velké vlastenecké války, jako „rozzuřeného“ člověka“ nebo „trpícího zácpou“. Veřejnost označila takový popis za urážlivé. CNN nakonec zcela odstranila hodnocení a omluvila se čtenářům s tím, že nechtěli urazit něčí city.

(kou, prvnizpravy.cz, buzzfeed.com, foto: arch.)