Svátek má: Albert

Zprávy

Velikost textu:

Le Figaro: Evropa v očekávání apokalypsy - klimatu nebo migrace!

Le Figaro: Evropa v očekávání apokalypsy - klimatu nebo migrace!

Moderní svět, stejně jako před sto lety, je zachvácen strachem z konce světa, napsala komentátorka Le Figaro Laure Mandevillová.

Ilustrační foto
13. června 2019 - 11:04

Přičemž se Evropané rozdělili do dvou táborů: někteří se domnívají, že příčinou apokalypsy bude ekologie, jiní, že masová migrace zničí jejich obyčejný svět. Tento rozpor se stal odrazem konfrontace mezi obyvateli města a venkova, a pokryl celou Evropu.

„Stejně jako na počátku 20. století, kdy se svět hemžil zvěstmi o nevyhnutelném konci světa, zdá se, že strach z „apokalypsy“ znovu zaujal naší dobu,“ uvedla komentátorka Le Figaro Laure Mandevillová. Téma blízkého konce světa je aktivně využíváno islamisty, často o nich mluví někteří ortodoxní Židé a američtí evangeličtí křesťané.

Tento velký existenciální neklid, který pohltil světovou politickou arénu, otřesený politickými, technologickými a sociálními výkyvy, se nevyhnul ani Evropě, poukázala autorka článku. „Poté, co Evropa přežila krizi globalizace, oslabující národy, zničila hranice a okradla většinu střední a nižší třídy, samotná Evropa zažívá „apokalyptický moment“, míní novinářka.

V kampani před volbami do Evropského parlamentu byl tento latentní strach vyjádřen pochybnostmi o evropské struktuře, budoucnosti Západu a liberální demokracii. „Už není nic v bezpečí, vidíme, jak se celý rámec zhroutí: rodina, národ, hranice, místní produkce, strany, důvěra v to, co je pravdivé a co je nepravdivé, a samozřejmě planeta,“ řekla publikaci obyvatelka Marseille uprostřed krize s „žlutými vestami“, předvídající blížící se „konec západního světa“.


Ohromující, podle Mandevillové, byl způsob, jakým byla tato hrůza před apokalypsou vyjádřena ve volbách. Dvě hlavní témata politické debaty, která se rozvinula napříč kontinentem, měla „apokalyptické“ důvody. Na jedné straně je to vyhlídka na klimatický konec světa, vzrušující mladší generaci, přesvědčenou, že jiné problémy kromě klimatu jsou nesmyslné - „po dvaceti letech, pokud se nic nezmění, nebude žádná planeta“. Na druhou stranu neméně děsivá vyhlídka na „migrační apokalypsu“, kdy civilizační otřes ohrožuje Evropu, pokud nebude moci kontrolovat masové přistěhovalectví.

„Tyto dvě „apokalypsy“ odrážejí rozkol mezi městskými a venkovskými obyvateli, procházejí celým Západem,“ napsala novinářka. Pokud se klimatického konce světa obávají především občané patřících do globalizovaného světa, pak migranti děsí lidi ve venkovských oblastech a malých městech, kteří stále myslí v kategoriích území, národů a hranic a vidí migraci jako hrozbu. Pokud se první skupina obává o celý svět, pak druhá o „její svět“.

Současně jsou v obou případech apokalyptické pohledy propojeny a inspirovány negací modernity, která „obrací všechno vzhůru nohama a vyvolává otázku vhodnosti světa pro život“, poznamenala autorka. A ty a druzí vyžadují nouzová opatření, dokud „ještě není pozdě".

Jak pozorovatelka varovala, tyto apokalyptické myšlenky se mohou rozvinout v „nebezpečný ideologický maximalismus“. Mladé ekologistce Greta Thunbergová, která se obrací na Evropu varováním před ekologickou katastrofou, navzdory své podobnosti se Jeanou z  Arku horlivostí náboženské vášně, je vlastní radikalismus, který je hoden „zelených Khmerů“, často charakteristického pro mladší generaci, když zasahuje do politiky. Někteří obhájci ochrany národů před možnou změnou identity mohou být někdy vysledovánii jako „nebezpečná forma etnického nacionalismu“.

Nicméně, v těchto alarmistických náladách je i pozitivní začátek, poukázala autorka. Budou sloužit jako pobídka k řešení skutečných problémů, o nichž hovoří oba tábory.

(kou, prvnizpravy.cz, lefigaro.fr, foto: arch.)