Svátek má: Rudolf

Zprávy

Velikost textu:

Roček: V suezském průplavu se nestalo nic zvláštního

Roček: V suezském průplavu se nestalo nic zvláštního

Nedávno došlo k zablokování Suezského průplavu obří kontejnerovou lodí Ever Given na 6 dnů a 7 hodin. Vzhledem k velikosti kocábky to vzbudilo hodně pozornosti – byly z toho zajímavé televizní záběry a fotografie.

František Roček
5. dubna 2021 - 09:01

Média se tím intenzivněji zabývala jenom týden. Ale případ je zajímavější, než se zdá, ačkoliv se vlastně nestalo nic pozoruhodného.
 
Nešlo o nic mimořádného – nehoda byla statisticky pravděpodobná. Byla nejen předvídatelná, ale také z ní neplyne žádné zvláštní poučení. Zajímavé jenom bylo, že za pár dnů zahájili profesoři, odborníci na logistiku, politikusové a mediální dumatelé, celoplanetární inventuru současných logisticko - ekonomických problémů. Teprve teď se stává případ lodi Ever Given zajímavý, protože nic nevydumali. Jenom se zabývali tím, o čem se stále dokola hovoří v posledních dvou letech, uvádí publicista František Roček.

Nejprve si zopakujme, co se průplavu/kanálu stalo. Začneme tím, co uvidíte na fotografiích: Někoho může zmást, že na fotografii je název „EVERGREEN“ napsaný velkými písmeny na obou stranách trupu, což odkazuje na pronájemce lodi - tchajwanskou společnost Evergreen Marine.  Název lodi je napsán menšími písmeny na zádi a na obou stranách přídě.

Hrdinkou příběhu je kontejnerová loď Ever Given ( IMO 9811000 ), jedna ze 13 kontejnerových lodí postavených podle designu Imabari 20000 japonské společnosti Imabari Shipbuilding. Většinu, 11 lodí, si pronajala společnost Evergreen Marine se jmény začínajícími Ever G— . Výtlak lodi je 220 940 tun, kapacita 20 124 kontejnerů.

Hlavní osobou reprezentující Suezský průplav je admirál Usáma Mounier Mohamed Rabie, předseda a výkonný ředitel (Chairman & Managing Director) správy Suezského průplavu/kanálu (Reserved Suez Canal Authority). Toto připomenutí není od věci, protože v mediálních zprávách se objevuje občas i informace, že Rabie je generálporučíkem…

Začátek příběhu

Vše začalo tím, že 23. března v 07:40 hod. byla na pouti Suezským průplavem zatlačena obří kontejnerová loď Ever Given silným větrem přídí ke břehu, zabořila se do písku a záď byla zatlačena k protějšímu břehu. Průplav byl zablokován. Admirál Rabie ale 27.3. v médiích uvedl, že povětrnostní podmínky „nejsou hlavními důvody.“ Řekl to, aby upozorni, že bude následovat mnohaměsíční vyšetřování proč k události došlo. Pokud bude nalezen viník, bude platit odškodné všem, kteří to vysoudí.

Fatima, obyvatelka Ameru, vesnice na břehu Suezského kanálu, v to ráno krmila drůbež na střeše svého třípatrového domu, když uviděla velkou loď, která nehybně stála v kanálu. Nejdřív si nemyslela, že se stalo něco  neobvyklého. „Někdy se jedna loď z nějakého důvodu zastaví," uvedla.

V 09:00 hod. je uveřejněno prohlášení Úřadu pro Suezský průplav o narušení schopnosti plavby lodí v důsledku bouřlivého počasí. Následuje zpráva o přerušení plavby kvůli nehodě lodi.

V reakci na to během dne vzrostly ceny ropy o 5 procent. Majitelé nevyužitých lodí se začali modlit, aby byl Suezský přístav mimo provoz co nejdéle. Vyděšení obchodníci by si jejich lodě najímali z neočekávané nutnosti posílat zboží delší cestou kolem afrického kontinentu, když by byl kanál dlouhodobě zablokován.

18:00 hod. - Majitel a pojistitelé kontejnerové lodi budou čelit pohledávkám ve výši milionů dolarů, uvedla agentura Reuters. Musí čelit nárokům správy Suezského průplavu za ztrátu příjmů od lodí, jejichž průchod byl přerušen.

20:05 hod. - Holandská společnost námořních služeb Royal Boskalis Westminster uvedla, že její dceřiná společnost Smit Salvage byla najata na pomoc k uvolnění zablokované kontejnerové lodě. Řídila námořní záchranné operace: Tým odborníků úzce spolupracoval s Úřadem pro průplav, plánoval a koordinoval tým egyptských, nizozemských a japonských pracovníků.

Viz pozdější komentář: „SMIT Salvage BV, legendární nizozemská firma specializující se na záchranné operace, přijala obzvláště těžký úkol vyproštění zablokované kontejnerové lodi,“ komentoval situaci německý námořní web fleetmon.com

Zprávy téměř bez informací

Pokud nastane Událost (zablokování průplavu lodí), čtenář na planetě Zemi se dozví stručnou informaci: Došlo k zablokování průplavu/kanálu, doprava kanálem je přerušena, nelze odhadnout na jak dlouho.

V následujících dnech byly informace též jednovětné: Kanál je stále zablokován, loď nebyla uvolněna z písku k další plavbě.

Až v pondělí 29. března přišla nová informace: Uvízlá kontejnerová loď byla uvolněna z písku a doprava kanálem bude pokračovat. Tím událost skončila.

Ale mezi 23. a 29. březnem, se objevovaly zprávy, které lze definovat jako epický popis události („kecy“) na pokračování. Jde o fázi, kdy nelze médiím říci nic podstatného, jenom povídačky o drobných maličkostech kolem uvízlé lodi.

Viz: Čtvrtek 25. března

09:00 hod. - Japonský majitel lodi společnost Shoei Kisen se za incident omluvil a uvedl, že probíhají práce na osvobození lodi.

15:00 hod. - Expert na námořní dopravu Mahmoud Nakhla, generální ředitel společnosti NASSA Marines, povídal o 3 možných metodách odblokování Suezského průplavu.

16:00 hod. - Peter Berdowski, generální ředitel nizozemské společnosti Boskalis, která se snaží loď vysvobodit, řekl nizozemské TV: „Nemůžeme vyloučit, že to podle situace může trvat týdny.“

17:00 hod. - Na obou koncích kanálu spojujícím Středozemní a Rudé moře, zůstává uvězněno více než 200 plavidel. (Tato informace byla mediálně příjemná, protože ji bylo možné bez zvláštního úsilí neustále aktualizovat, jak počet čekajících lodí narůstal.)

Podávané průběžné informace, či spíše příběh na pokračování, bylo cosi kratochvilného jako TV seriály.  Vyplývalo z nich, že experti dumají jak loď uvolnit, co k tomu potřebují, kdo všechno se kolem této operace motá, kolik připluje nebo připlulo remorkérů a bagrů.

Objevila se též širokorozchodná dumání o tom, jak nečekané zašpuntování kanálu ovlivní mezinárodní dopravu. Přitom je notoricky známo, že v takovém případě se automaticky (samo – zřejmě) nabízí jenom tři řešení:
  1. zablokování Suezu vede k nasměrování lodí kolem afrického kontinentu,
  2. ropovod SUMED vedoucí paralelně se Suezským průplavem umožní, aby ropa k omezenému počtu zákazníků pokračovala potrubím mezi Středozemním a Rudým mořem,
  3. někteří přepravci uvažovali o nouzovém využití železnice pro přepravu kontejnerů se zbožím a součástkami, které musí být dodány zákazníkům co nejdříve.

Egyptský stát neustále připomínal samo – zřejmost, že dělá, co může, aby uvolnil kanál. Třeba ve čtvrtek 25. března večer:

21:50 hod. - Vyšší příliv v neděli může pomoci při vyproštění lodě. Egyptský meteorologický úřad ale též varuje před „narušením námořní plavby“ kvůli očekávané mořské bouři v sobotu a neděli, kdy vítr má podle předpovědi dosáhnout rychlosti až 80 km/h. a vlny až 6 metrů v Rudém moři a Suezském zálivu.

22:50 hod. - Egyptský úřad pro Suezský průplav (SCA) uvedl, že u obří kontejnerové lodi Ever Given blokující kanál probíhá bagrování s cílem odstranit 15 000 až 20 000 metrů krychlových písku pod přídí lodi a uvolnit písek z hloubky 12 až 16 metrů.



Ovčí agenda

Mezi kratochvilné příběhy patří též informace z neděle 28. března, kdy v 11:30 hod. vydali Egypťané zprávu, že veterináři musí prohlédnout dobytek na palubách lodí uvízlých v Suezském průplavu. Ministerstvo zemědělství v neděli 28. března uvedlo, že byly vyslány tři veterinární týmy ve spolupráci s úřadem Suezského průplavu (SCA). Veterináři zvířata vyšetřili a poskytli krmivo. Zcela logicky panovaly obavy, že plavidlům přepravujícím dobytek dojdou zásoby, jakmile blokáda průplavu vstoupí do pátého dne.

Tomuto tématu věnovala pozornost ČTK 31. 3. 2021, když psala o tom, že zablokování průplavu „připomnělo problematický převoz zvířat z Evropy na Blízký východ, který každoročně absolvují miliony kusů dobytka. Neziskové organizace dlouhodobě upozorňují na špatné podmínky hospodářských zvířat na lodích. Kvůli průplavu ucpanému lodí Ever Given se nejméně o týden prodloužila cesta také pro 130 tisíc rumunských ovcí, kterým na lodích již dochází krmení, napsala agentura AFP…“

ČTK dále uvedla, že uvázlo v Suezském průplavu ještě dalších pět lodí se zvířaty ze Španělska, a od začátku února Rumunsko po moři vyváželo na 50 tisíc ovcí týdně. Zájem o ně roste kvůli blížícímu se muslimskému svátečnímu mejdanu ramadánu.

Též ČTK uvádí: „...Podle odborníků na lodní dopravu potrvá až deset dnů, než proplují všechny lodě, které čekaly na uvolnění dopravní tepny. „Každá hodina se počítá a úmrtnost ovcí bude už jen stoupat. Jedenáct rumunských lodí nabralo velké zpoždění a jsme si jistí, že krmení pro zvířata už došlo,“ uvedl šéf evropské pobočky nevládní organizace Animals International Gabriel Paun…

Egyptské úřady sice 28. 3. oznámily, že veterináři poskytli potřebné krmivo pro zvířata na lodích, ale to jen zmenšilo problém.

Závěr? Platí obecně, nejen o zvířatech a potravinách, že nikdo nepočítá se zpožděním v kanálu a narušení plánu dopravy, až na zpoždění kvůli problémům s počasím.

Začátek konce

V pondělí 29. března v 9:30 hod. byl svět seznámen s tím, že kontejnerová loď byla uvolněna z písku. Správa Suezského kanálu vydala tiskovou zprávu , ve které uvedla:
„Admirál Osama Rabie, předseda představenstva a generální ředitel úřadu pro Suezský průplav (SCA), dnes, v pondělí 29. března 2021, oznámil, že panamská kontejnerová loď byla úspěšně uvolněna. Byl to výsledek úspěšných manévrů tlačení a tažení, které vedly k obnovení orientace (lodi) z 80% ve směru plavby; se zádí 102 m daleko od břehu kanálu místo 4 m před zahájením narovnání plavidla.

Další manévry budou znovu obnoveny během přílivu v 11:30; což umožňuje úplné obnovení směru plavidla, aby bylo umístěno doprostřed splavné vodní cesty.
… Jeho Excelence rovněž ocenila úsilí pracovníků SCA, kteří dosáhli tohoto hrdinského činu, tím, že svou vlasteneckou povinnost vykonali bezchybně, a že se vší jistotou bude práce brzy dokončena.“

31. března 2021 - Úřad pro Suezský průplav uveřejnil krátkou zprávu: Navigace v Suezském průplavu byla obnovena v obou směrech ihned po úspěšném vyproštění plavidla Ever Given. Nyní Suezský průplav pracuje v plné kapacitě a nepřetržitě.“

Dodejme, že přitom 2 remorkéry společnosti Boskalis pomohly 11 egyptským remorkérům při bagrování a odtažení lodi.

Čas samozřejmosti

Ačkoliv se to na první pohled nezdá, problém s kontejnerovou lodí Ever Given zablokovaným v průplavu, lze považovat také za naprosto všední problém.

Z informačního hlediska došlo v Suezskému průplavu k samozřejmosti. Je dopředu znám katalog toho, co vše se může v průplavu stát. Neznámý je pouze čas kdy, a za jakých okolností, k tomu dojde.

Při proplouvání kanálem v denním tempu přes 50 lodí nelze vyloučit závady na lodích, požáry a střety lodí, ani najetí lodi do písčitého břehu, což se stalo kontejnerové lodi Ever Given. Proto se jednoho dne náhle objeví zpráva, že kontejnerový obr zablokoval průplav. Reakce na tuto nepříjemnou událost je trojího druhu: údiv, překvapení a vědomí samozřejmosti.

Udiveni jsou čtenáři či diváci, kteří se o události dozvědí náhodou.

Překvapeni jsou ti, kteří vědí, že může k události dojít, ale netušili, že k tomu dojde právě teď.

Údiv ani překvapení v sobě nenesou nové poznání. Za oběma pocity je pocit samo – zřejmosti. Jev (zablokování kanálu) je samo – zřejmý v okamžiku, kdy si uvědomíme, že byl statisticky očekáván. Pokud vnímáme kolizi lodi a zablokování kanálu jako samozřejmost, ke které občas dojde, je to příležitost k inventuře souvislostí, za kterých k tomu došlo.

Z tohoto pohledu lze říci, že s kontejnerovou lodí Ever Given se nic mimořádného nedělo. Došlo k nehodě, která se může kdykoliv opakovat. Ale po prozkoumání mechanismu nehody bude možné přijmout opatření, která sníží procento pravděpodobnosti další nehody tohoto typu.

Jinak se nezmění vůbec nic, a analýzy stavu globalizace a změn v logistických řetězcích nemohou říkat nic nového, jenom to, co již víme. Ale to je již téma na jiný článek.

(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.,Reserved Suez Canal Authority)